PvdA kraam duurzaamheidsmarkt goed bezocht

19 oktober 2019

De deelname van de PvdA aan de duurzaamheidsmarkt in winkelcentrum Walburg begint een traditie te worden. Dit keer stonden we niet met rozen, maar was een korte quiz opgesteld. Veel mensen deden mee en er moest flink worden nagedacht! In de loop van de dag werd de stembus steeds voller.

De moeilijkste vraag betrof het aandeel van schone energie (zonder biomassa) in Nederland. Dat betreft ondanks alle zonnepanelen en windmolens nog maar 2%. Een kwart van de deelnemers had deze vraag goed en uiteindelijk hadden maar twee van de 67 deelnemers alle drie de vragen juist beantwoord. Inmiddels zijn de prijswinnaars met een taart beloond.

Ook vroegen we de mensen naar hun eigen mogelijke inspanningen voor een duurzamer wereld. Het meest gegeven antwoord van de meerkeuzevraag betrof het eten van groenten en fruit van het seizoen en bij voorkeur van dichtbij. Op grotere afstand kwam minder vlees en of vis eten en een groenere tuin. Slechts weinig mensen gaven aan minder te gaan vliegen, maar misschien vulden juist mensen de enquête in die al weinig vlogen.

In elk geval konden we terugkijken op een geanimeerde zaterdag en hopen we bijgedragen te hebben aan een stukje bewustwording. Zowel fractie als bestuur waren goed vertegenwoordigd en ook meerdere leden kwamen langs of stonden een tijd achter de kraam.