25 januari 2021

Iedere keer word ik geconfronteerd met het begrip “links”. Er wordt afgegeven op linkse dit en linkse dat. Is er iemand die mij een definitie kan geven van wat men nu met “Links” bedoelt? Liefst zonder emoties, gewoon puur definiëren. Wim Helmink gaat in op dit veel gebezigde begrip.

Als het betekent de politiek van links, zeg PvdA, D66, SP, Groen links, dan vind ik het schandalig dat je bewindspersonen afschildert, zoals gedaan wordt. Over leden van de Eerste en Tweede Kamer zeg je niet: ”Dat is tuig van de richel.” Zo’n opmerking zegt meer van jezelf, dan van over wie je het hebt. Ik blijf ook van mening dat je nooit naar iemand moet wijzen, van die is hier of daaraan schuldig. Wijzen houdt in: één vinger naar hem of haar, maar drie naar jezelf. (Denk daar maar eens over na)

Nog terugkomend op de politiek. Links heeft heel wat voor de Nederlandse samenleving betekend. Van Houten was liberaal en voerde het kinderwetje in. Hierbij werd kinderarbeid verboden. Het was echter een wassen neus: de ouders konden niet rondkomen zonder wat de kinderen verdienden. Pas in de jaren ’20 van de vorige eeuw was het de SDAP die ervoor zorgde, dat de ouders het kinderinkomen niet meer nodig hadden. Vooral na de oorlog werd de SDAP verward met de NSDAP van Nazi Duitsland. Mede daarom is de PvdA opgericht. Een brede volkspartij, die opkwam voor ieder die met werken zijn bestaan moest veilig stellen. Men noemde dat de “doorbraak”. Sinds die tijd heeft “links” veel betekend voor de maatschappij.

De AOW is ontstaan, doordat Drees (PvdA) de “Oudendag voorziening” veilig stelde.

Tot tweemaal toe heeft links ervoor gezorgd dat we nog ons vorstenhuis hebben. Een keer met de kwestie van de gebedsgenezeres onder Drees. Eenmaal bij de Lockheed affaire bij Den Uyl.

En nee, Den Uyl heeft de gastarbeiders niet hierheen gehaald. Dat waren de werkgevers, die orders hun neus voorbij zagen gaan bij gebrek aan personeel om de orders uit te voeren. Die ronselden mensen in Marokko en Turkije. Daarvoor nog in Italië en Spanje. Ze gaven hen een contract voor onbepaalde tijd. Dat was de grote fout: jaarcontracten kun je na een jaar opzeggen. Onbepaalde tijd niet. Krijg je zaken als gezinshereniging, waardoor ook het geloof werd geïmporteerd. Krijgt nu links de schuld van. Ook werkloze gastarbeiders, die overal geweerd worden, ook daar krijgt links de schuld van.

Bij de journalistiek heeft links de naam van het onthouden van “woord en wederwoord” maar het gekke is, dat juist de kranten en omroepen, die niet zozeer een linkse signatuur hebben, de gasten niet laten uitspreken.

O, maar alles wat niet naar de pijpen van Wilders danst of naar Forum voor Democratie (Ik durf de naam Thierry Baudet niet te noemen door de verdeeldheid in het Forum) alles wat daar niet mee strookt, is dus links. Dan hebben we in Nederland een heel grote meerderheid van links. Zelfs de VVD?

U hebt mij geen mening horen uitspreken noch iets horen verdedigen. Ik heb alleen wat feiten naar voren gebracht