Herstelplan gemeente Zwijndrecht

6 juli 2020

Om een signaal af te geven heeft de gemeente Zwijndrecht vorige jaar bij de provincie een niet sluitende begroting in gediend. Met een vordering van 1,4 miljoen op het Rijk wilden wij duidelijk maken dat we onvoldoende middelen krijgen vanuit het Rijk voor het sociaal domein om met name de  jeugdhulp te kunnen bekostigen.

Hoewel de provincie sympathiek tegenover het signaal stond, werd de gemeente toch onder preventief toezicht is geplaatst. Dit betekent dat de gemeente geen nieuwe uitgave kan doen zonder toestemming van de provincie. Om onder het toezicht vandaan te komen kon de gemeente een herstelplan indienen. Een plan om de begroting dus opnieuw in te dienen, nu zonder de vordering op het Rijk en zelfs extra bezuinigen om tegenvallers op te vangen.

Naast een aantal ‘boekhoudkundige bezuinigingen’ bleef er nog een uitdaging van iets meer dan 1 miljoen aan bezuinigingen over. PvdA heeft ingezet om zoveel mogelijk de bezuinigingen op sociaal domein tegen te gaan en dit te compenseren met een OZB (Onroerend Zaak Belasting) verhoging en een bezuiniging in het eigen apparaat van de gemeente.

Helaas hebben we daar niet helemaal de handen voor op elkaar gekregen en is er een flinke mix ontstaan van te nemen bezuinigingsmaatregelen en OZB verhoging.

Voor wie het precies wil weten verwijs ik naar de website van de gemeenten, maar het belangrijkste is dat de provincie het herstelplan heeft geaccepteerd en het preventief toezicht op de gemeenten heeft opgeheven.

Wij zijn dus weer de baas over onze eigen ‘beperkte’ middelen en kunnen dus zelf besluiten of er een nieuwe gymzaal of zwembad komt.

Gerard Slotema