Duurzaamheid(sdag) gaat door!

7 oktober 2020

Vorig jaar was de PvdA present op de gezellige en informatieve duurzaamheidsmarkt. We hielden een prijsvraag over duurzame energie. De antwoorden gaven aan dat de kennis op dit gebied nog beperkt was, zodat voorlichting over duurzaamheid broodnodig is. Na afloop kon er aan de winnaars een verdiende taart worden uitgereikt.

Het mooie van duurzaamheid is dat het heel klein en tegelijkertijd supergroot is. Je kunt beginnen met de eigen tuin of balkon met voldoende beplanting en het eindigt met een wereldwijde opgave om Co2-uitstoot te voorkomen. Op ons vertrouwde niveau van Zwijndrecht en de Drechtsteden zijn er al veel initiatieven, zoals Drechtse energie en Drechtse stromen. Vanuit deze burgergroepen wordt serieus werk gemaakt van zonne- en windenergie. Andere vrijwilligers zoals bij ’t Weetpunt zijn bezig om de groene longen van Zwijndrecht te onderhouden en hebben een groot hart voor het dierenleven in en om onze gemeente. Als PvdA zijn we zeer gecharmeerd van projecten door burgers voor andere burgers en onze natuur.

Energietransitie

Uiteindelijk proberen we niet alleen de voorlopers ruim baan te geven, maar groene energie breder toegankelijk te maken. Dat is niet heel makkelijk, omdat er bijvoorbeeld goed voorstelbare weerstand is tegen grote windturbines en grootschalige zonneweides in het landschap. Wind op zee is in dat opzicht minder problematisch, maar ook hier moet goed gekeken worden naar de gevolgen voor het zeeleven. Waren windturbines maar zo pittoresk en inpasbaar als op de bijgaande foto!

Een ander belangrijk punt is dat duurzame energie ook betaalbaar en bereikbaar moet zijn voor grote groepen. Zelfs voorlopers op energiegebied schrikken vaak terug voor de kosten van bijvoorbeeld een warmtepomp. Toch zullen er zeker voldoende duurzame mogelijkheden komen, al is niet direct te voorspellen welke projecten bij de winnaars van de toekomst gaan horen. Verdere ontwikkeling van het warmtenet dat nu al in de Drechtsteden ligt in combinatie met innovatie en experimenten moet uiteindelijk tot betaalbare en schaalbare mogelijkheden leiden. Pragmatisch openstaan voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen is beter dan dogmatisch wedden op één paard.

Hopelijk kunnen we volgend jaar weer live met elkaar in gesprek over een groen en energiek Zwijndrecht!

Jan-Willem Mennink

Heeft u vragen, suggesties of opmerkingen over dit onderwerp? U kunt ons bereiken op [email protected]