Bouwen aan een sociaal Europa

16 mei 2019

Op donderdag 23 mei zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement. Een belangrijk moment om onze stem te laten horen, want ook nu valt er veel te kiezen.

Europa en de Europese politiek zijn een makkelijke zondebok. Politici uit de lidstaten claimen Europese successen als binnenlandse resultaten en wat minder goed bevalt is al snel de schuld van ‘Europa’.

Het drama rond de Brexit laat juist zien dat je niet tegelijkertijd allerlei voordeeltjes kunt claimen als gunstige handelsvoorwaarden en tegelijkertijd niets te maken wil hebben met je buurlanden. Inmiddels weten ook veel Britten beter.

In een wereld waarin onberekenbare politici als Trump en Xi Jinping andere landen hun spelregels op willen leggen en anderzijds ongure dictators van landen als Rusland en Turkije Europese landen uit elkaar spelen, is een sterke EU een absolute voorwaarde. Europa kan alleen een geloofwaardig  economisch of militair antwoord hebben als er vergaand wordt samengewerkt. Europa werkt ook aan oplossingen voor ingewikkelde onderwerpen als vluchtelingenstromen, iets wat een individueel land nauwelijks kan beheersen

De Europese Unie gaat ook over het inperken van de macht van multinationals die alleen soms een groter budget hebben dan een klein EU land. Er zijn veel successen geboekt waarbij de consument wordt beschermd tegen machtsmisbruik en lagere tarieven zijn afgedwongen. We vinden het al heel normaal dat we voor weinig geld binnen Europa kunnen bellen of internetten.

Het vrije verkeer van personen en werknemers heeft veel welvaart gebracht, maar de keerzijde is dat sociale dumping binnen landen als Nederland een serieus probleem is. Doordat elders lagere standaarden gelden zijn bijvoorbeeld  veel vrachtwagenchauffeurs, mensen in distributiecentra en  in de bouwwereld verdrongen door goedkopere Oost Europeanen. De vakbonden zijn hier terecht kritisch op en binnen de PvdA-fractie zal Agnes Jongerius zich opnieuw sterk maken voor een eerlijke arbeidsmarkt. Een stem op haar is sowieso een echte aanrader.

Mijn stem gaat naar Paul Tang, onze Europarlementariër die onvermoeibaar heeft gepleit voor het reëel belasten van winsten van multinationals. Door de belastingdiensten van verschillende EU-landen tegen elkaar uit te spelen betaalden (Amerikaanse) reuzen als Starbucks en Google vrijwel geen belasting in Europa, terwijl hun omzet en winst hier voor een belangrijk deel behaald werden. Na de onthullingen van de Panama Papers kwam de strijd tegen belastingontwijking op de agenda en inmiddels zijn al belangrijke stappen gezet om deze kwalijke praktijken te bestrijden. Zonder beleid van de Europese Unie zou geen enkele multinational  hier nog serieus belasting betalen!

Ten slotte wil ik er graag op wijzen dat de PvdA een geweldige lijsstrekker heeft in de persoon van Frans Timmermans. Nu is hij al actief in het hart van de Europese politiek, maar als gezamenlijke topkandidaat (Spitzenkandidat) van de sociaaldemocraten zou hij zomaar eens de nieuwe commissievoorzitter kunnen worden. Dat lijkt me al meer dan genoeg reden om een heldere keuze te maken, zodat u meebouwt aan een sterk en sociaal Europa.

DE BEELDREDAKTIE / MARTIN HOOGENBOOM T.B.V. PVDA-WEBSITE EN OVERIGE TOEPASSINGEN DEN BOSCH D.D. 03.11.2012 PORTRET-OPNAMES PROMINENTE PVDA-POLITICI

Alvast dank voor uw steun!

Jan-Willem Mennink, bestuurslid PvdA Zwijndrecht