Bewegen in Zwijndrecht

Door André Veth op 9 februari 2022

De PvdA heeft een gezonde leefstijl in haar programma staan. Maar wat is nu eigenlijk bewegen? Bewegen is meer lichamelijk arbeid doen, dan de alledaagse dingen die je al doet. Het betekent dat je hartslag omhooggaat en je bloed meer zuurstof naar je organen brengt, tevens worden de afvalstoffen die je normaal vormt ook sneller afgevoerd. En dat is best wel gezond voor je lichaam. Er is in Nederland een beweegnorm en dat is 30 minuten per dag bewegen, maar men zegt niet hoe hoog je hartslag moet zijn, dus 30 minuten in een wasknijper knijpen is geen bewegen.

Wat dan wel? Ga in het groene Zwijndrecht eens wandelen in een stevige pas en je zult merken dat je hartslag omhoog gaat, misschien ga je wel zweten. Allemaal goed. Echter, vind ik, een sportvereniging vergeet deze doelgroep. Zij lijken meer gefocust op de prestatie van het eerste team en het liefst topsport. Dat kan en mag, is ook goed, maar om de levensstijl van alle mensen te bevorderen moeten de drempels om te gaan bewegen laag zijn. In Zwijndrecht hebben we tegenwoordig een afvalcoach en een energiecoach, maar waarom geen beweegcoach? Waarom niet bij een sportvereniging, daar heb je accommodatie, gezelligheid en je behoort tot de familie van deze sportvereniging. Hoe plezierig kan bewegen zijn. Voorbeeld: op de woensdagochtend komt in het Develpark altijd een groep ouderen bij elkaar. Heel gezellig en nog gezond ook, waarom pakt een vereniging dit niet op? Geef een vereniging subsidie om mensen hiervoor op te leiden. En zo kan ik nog vele voordelen hiervan opnoemen.

Wil je reageren of heb je vragen over bewegen neem dan contact op met André via de mail: [email protected] of [email protected] of via het contactformulier op onze website.

(Foto: Gemeente Zwijndrecht)

André Veth

André Veth heeft veel ervaring in de lokale politiek. Hij maakt makkelijk contact en heeft een luisterend oor. Hij gaat vastberaden te werk wanneer er zaken opgelost moeten worden. Hij is zeer deskundig op het gebied van de sport

Meer over André Veth