Door op 17 januari 2014

Artikel Zwijndrecht.net en Weekblad de Kombinatie over voltooien PvdA Ideeënfabriek

ZWIJNDRECHT – De laatste maanden heeft de afdeling PvdA Zwijndrecht intensief gewerkt met een Ideeënfabriek. In volle tevredenheid sluit de PvdA het productieproces nu af. Het werk is klaar en de producten zijn geleverd. Het verkiezingsprogramma staat er vol mee, maar de ideeën gaan verder dan dat!

Wat is er gebeurd? De PvdA vind dat ze zich goed moet laten informeren door inwoners, organisaties en verenigingen. Centraal stond de  vraag wat er van de lokale politiek de komende jaren verwacht mocht worden. Maar wist de PvdA wel waar ze aan begon? Het overrompelde de partij  toen een enorme berg aan informatie op haar afkwam. De brieven, mails en telefoontjes die binnenkwamen waren talrijk en soms met heel ontroerende verhalen. Over al deze informatie is nagedacht en verwerkt in de PvdA Ideeën fabriek en heeft resultaat opgeleverd. “Ik was oprecht verrast over de hoeveelheid tips en opmerkingen die onze kant opkwamen” meldt Siham Berrag-Nahari die als gemeenteraadslid een van de werkbankchefs was in de ideeënfabriek.  Alle gegevens werden verzameld en omgezet in voorstellen voor het lokale verkiezingsprogramma van de PvdA. Deze zijn ruimschoots verwerkt en dat gaf op de beslissende ledenvergadering aanleiding tot grote waardering van leden en belangstellenden.

Regenbooglijst
Maar er waren meer adviezen dan alleen voor een verkiezingsprogramma. “Een zeer belangrijk advies vond ik dat onze kandidatenlijst een goede afspiegeling moest zijn van de lokale bevolking. Dus niet alleen maar grijze partijtijgers,  maar daadwerkelijk mensen uit alle groepen van de bevolking. Om het maar in Zuid-Afrikaanse woorden te zeggen een ‘regenbooglijst’, dat hebben we goed in onze oren geknoopt” aldus Bert Exoo,  de PvdA-fractievoorzitter. En jawel toegegeven; wie nu naar de PvdA kandidatenlijst kijkt ziet dat aan deze suggestie van de Ideeënfabriek redelijk goed is voldaan.

De PvdA Zwijndrecht is nu blij dat ze reeds ver voor de verkiezingen de Ideeënfabriek heeft opgestart. Al was het heel veel werk. PvdA-wethouder Gerard Slotema sloot de succesvolle fabriek dan ook met de volgende woorden: “We zijn  een landelijke partij, en dat is prima! Door uitgebreide debatten en vele bijeenkomsten binnen de partij weten we goed van de hoed en de rand en op ons afkomt. Daar doen we dus voor alle burgers in Zwijndrecht in de gemeentepolitiek ons voordeel mee. Met de Ideeënfabriek hebben we ook lokaal nog eens zorgvuldig geluisterd naar de zorgen van inwoners en inspirerende ideeën. Die combinatie is onze kracht. We zijn zo een sterke Zwijndrechtse partij met wel met alle faciliteiten van  landelijke politieke ondersteuning. De lokale afspiegeling die we nu bezitten maakt ons uniek en heeft voor de kiezer een duidelijke meerwaarde. Dankzij de  Ideeënfabriek én vooral iedereen die met ons mee heeft gewerkt heeft. Onze dank hiervoor!”

Uit de woorden van de wethouder blijkt dat de PvdA warm begint te lopen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Op 18 januari start de PvdA in Zwijndrecht met haar verkiezingscampagne. Het voorwerk heeft ze dus af.

Foto raadslid Siham Berrag-Nahari  staande als werkbankchef.